Bu araştırmada okul öncesi eğitimi sınıfında düzenlenen öğrenme merkezlerinin işleyişinin farklı açılardan(tercih edilen öğrenme merkezi,yaptıkları çalışmalar, öğrenme merkezlerinde çocuk sayısı,kız ve erkek çocukların tercih ettiği öğrenme merkezleri bireysel veya küçük grup olarak çalışmaları ) incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma türlerinden durum araştırması yapılan araştırmanın çalışma grubuna 2015-2016 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezi Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir anaokuluna devam eden 5-6 yaş grubundan toplam 41 çocuk dahil edilmiştir. Araştırmada çocukların aileleri ile ilgili kişisel bilgileri toplamak amacıyla "Genel bilgi formu" ve öğrenme merkezlerinin işlevsel özelliklerini ve çocuklar tarafından merkezlerde yapılan çalışmaları değerlendirmeye yönelik öğrenme merkezleri gözlem kayıt formu kullanmıştır.Öğrenme merkezleri 8 haftalık süreç haftada beş gün uygulanmak üzere toplam 41 çocuğun günlük yaklaşık 75-90 dakika çalışma yapabileceği şekilde düzenlenmiştir. Araştırma sonucunda en çok okuma-yazma ,matematik-fen, kitap ve sanat merkezlerini sevdikleri tespit edildi.Çocuklar genellikle grup oyunları oynamayı tercih ederler.
YÖNTEM:Bu araştırma Afyon Kocatepe Üniversitesi Projeler Kordinasyonu birimi tarafından desteklenen "Oyun Hakkı;"Daha Fazla Oyun"projesinin bir bölümünden hazırlanmıştır. Bu projede karma desenli yöntem uygulanmıştır.Proje deneysel nitelik taşıdığından tek gruplu ön test/son test zayıf deneysel desen ve nitel araştırma türlerinden durum araştırması deseninde doğrudan gözlem yöntemi kullanılmıştır.Bu araştırmada projenin nitel bölümü ile ilgili sonuçlar paylaşılmıştır.Bu nedenle araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum araştırması yapılarak doğrudan gözlem tekniğinden katılımcı gözlem yapılmıştır.Veriler deneysel çalışma ile eş zamanlı toplanmıştır.Anaokulu seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçsal örnekleme , amaçsal örnekleme türlerindende aykırı durum örnekleme yöntemi ile bir anaokulu belirlenmiştir.
SONUÇ: Oyun, insan hayatının hemen her evresinde var olan bir etkinlik olmakla birlikte ,özellikle hayatın ilk yıllarında çocuğun içinde yaşadığı dünyayı tanıması ,sevgilerini, kıskançlıklarını,mutluluk ve hayal kırıklıklarını ,düşmanlıklarını ,iç çatışmalarını hayallerini,ve düşüncelerini ifade edebilmesi için en uygun dil olarak görülebilir.
Araştırmaya göre sekiz hafta boyunca okuma-yazma,matematik ve kitap merkezlerinde çalışma grubunda yer alan çocukların tamamının oyun oynamasının bu araştırmanın amacına uygun olarak planlanan biçimde sekiz hafta boyunca tüm çocukların bir günde okuma-yazma,matematik ,kitap merkezlerinden en az ikisinde oyun oynanması sağlandığından kaynaklanmaktadır.Bununla birlikte blok,müzik-sanat ve dramatik oyun merkezlerinde projenin amaçlarına uygun olarak ilk dört hafta tüm çocukların oyun oynadıkları belirlenmiştir.Kız ve erkek çocukların tercih ettikleri merkezlere ait bulgulara göre;kız çocukları çoğunlukla okuma-yazma, matematik -fen ,kitap-sanat ve dramatik oyun merkezlerinde oynamayı tercih etmişlerdir.Erkek çocukların ise okuma-yazma ,matematik -fen, kitap-sanat ve blok merkezlerinde oynamayı tercih etmişlerdir.Çocuklar öğrenme merkezlerinde bireysel oyunlardan daha çok grup oyunlarını tercih ettikleri belirlenmiştir.
Makaleyi Hazırlayanlar:
Özge Uyanık Aktulun
Münevver Can Yaşar
Nezahat Hamiden Karaca
Tuğçe Akyol
Fatma Betül Şenol
Ümit Ünsal Kaya
Özge Uyanık
https://dergipark.org.tr/tr/pub/kafkasegt/issue/41572/451186
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder